Opava: Obchodní dům Breda – Sadovsky & Architects + GUTGUT

  • Soutěžní dialog3.místo
  • Sadovsky & ArchitectsOliver Sadovský, Natália Okáliová, Marián Stanislav, Elena Šoltésová, Juraj Izrael, Viliam Zajíček, The Anh Dang, Matúš Stieranka, Marek Trebuľa
  • GUTGUTLukáš Kordík, Štefan Polakovič, Matúš Peklanský, Márk Mátis
  • + Igor Marko (Marko & Placemakers) + Michaela Hečková + Gábor Bindics + Martin Žltý Jenča + Peter Bohuš + Simona Tóthová

Breda bude žít, pokud se bude dále rozvíjet. Její příběh je otevřeným příběhem účinné transformace a nezbytné sebereflexe. Je to postupná cesta ke světlu. Klíčovou ambicí je učinit tento objekt, k němuž mají uživatelé a návštěvníci aktivní a pozitivní vztah, funkčnějším a viditelnějším. Z tohoto důvodu je transformace zaměřena na společenskou hodnotu, kterou vytváří sdílený a integrovaný veřejný prostor propojeného interiéru a exteriéru.
Proces transformace Bredy je podmíněn nejen fyzickou, ale i psychologickou změnou. Proměna opuštěné budovy ve funkční organismus vyžaduje několik fází zásahu a specifikaci dlouhodobých a krátkodobých ambicí. Tento proces chápeme jako samoregenerační proces aktivace, programování rekonstrukce budovy a jejího "naplnění" obsahem. Hierarchie velikosti zásahů do stávající budovy v čase bude vycházet z konkrétních požadavků dalšího rozvoje.
Neméně důležitý je proces řízení, správy a technického provozu budovy. Tento proces by měla zastřešit nově založená městská společnost.
Ve druhém kole soutěže se náš návrh zaměřuje na počáteční fázi tzv. zásadní transformace. Zásadním motivem je vytvoření dvou aktivačních platforem: v přízemí- na úrovni náměstí, prostřednictvím kterých integrujeme město, a za druhé na aktivní střeše, ze které pozorujeme město. Vnitřek budovy je otevřený a flexibilní, připravený k pronájmu pro aktivity, které mohou fungovat v komunitním propojeném ekosystému. Sociokulturní funkce je přidanou hodnotou.

Předchozí Další