Revitalizace Základní školy Březno

1.cena
  • Autor Lenka Milerová
  • Praha
Anotace

Stavba nové školy je pro obec Březno velkou událostí. Má za úkol do sebe pojmout nejen prostory pro žáky ale zároveň nabídnout širokou škálu volnočasových aktivit pro všechny obyvatele Března. Nová budova rozšiřuje objem stávající tělocvičny. Vytváří kompaktní a ucelenou zástavbu. Leží přímo na průsečíku nejaktivnějších směrů pohybu v obci. Z této premisy těží. Průchod vytváří rovnocenné brány pro příchozí ze všech světových stran a vytváří zcela nový, živý a přívětivý zastřešený prostor.

Hodnocení poroty

Návrh představuje dobře promyšlené řešení, které reaguje na poptávku nejen po nové škole, ale vlastně i lokální centrum obce. Jedná se o kompaktní dvoupodlažní budovu, která logicky navazuje na stávající tělocvičnu a je orientovaná podél potoka Hutná. V přízemí je objem budovy rozdělen na dvě části dostatečně prostorným a částečně krytým průchodem, na který jsou na jedné straně provozně navázány funkce jako knihovna, kavárna, v návaznosti pak posilovna, sauna, tělocvična. Do průchodu – veřejného prostoru – je také orientovaný hlavní vstup do školy, jídelna a družina. Tento prostor má ambice obohatit život v Březně. Ve druhém nadzemním podlaží se nachází třídy a jejich zázemí. Dispozice je velmi přehledná, kombinace výukových prostor funkční a učebny dobře přirozeně prosvětlené. Poměr mezi prostory pro výuku a prostory pro oddech, setkávání a komunikaci je vyvážený. Velmi dobře je vyřešeno napojení na stávající tělocvičnu jak funkčně v přízemí, tak příjemnou terasou ve druhém nadzemním podlaží. Využití střechy pro hřiště bude zřejmě k diskusi. Architektonické ztvárnění působí elegantně a přiměřeně. Porota však upozorňuje na potřebu pečlivějšího přístupu k barevnému a materiálovému řešení návrhu v exteriéru, které potřebuje podrobnější argumentaci, případně další dopracování. V interiéru je patrná potřeba pracovat s teplejší, vstřícnější atmosférou. Ve vizualizacích zvolená materiálová a barevná paleta může působit příliš stroze či chladně. Krajinářské řešení a návrh exteriérů je rovněž třeba dále rozvinout. Vítězný návrh vychází z kontextu místa, je nadčasový i ekonomický.

Předchozí Další
2.cena
  • Autor PAPUNDEKL ARCHITEKTI
  • Team Jan Bárta, Šimon Bierhanzl, Marek Fischer, Pavla Kejdanová, Matěj Šépka, Kamila Vaníčková; Landscape řešení: Landa Ruhmkorf - Lukáš Landa, Simona Rühmkorf, Petr Sulan
  • Praha
Anotace

Návrh vychází z centrálního umístění školy v obci a z faktu, že různorodost provozu spolu s nemožností oplocení areálu vedou k otevřenému a rozmanitému fungování budovy. Nechceme, aby jednotlivé funkce zanikly v celku objektu, ale aby každá získala své vlastní místo s odpovídajícím veřejným prostorem. Tuto rozmanitost funkcí a prostorů dále umocňujeme materiálovou, konstrukční i vegetační pestrostí.

Hodnocení poroty

Návrh zaujal porotu výraznou prostorovou strukturou a odvážným stavebně-konstrukčním řešením. Přes svou komplexnost dokázal tým návrh zpřehlednit, racionalizovat půdorysy a navázat stavbu na okolní krajinný kontext – zejména propojení se stávající zelení je vnímáno jako výrazné pozitivum. Kvalitní denní osvětlení tříd i celková vnitřní logika provozu byly oceněny, stejně jako silný autorský rukopis. Významným aspektem k dopracování pro další fáze projektu by bylo promyšlené dotažení vztahu ke stávající hale a zejména technicky i výtvarně zvládnutý detail konstrukce a fasády, s čímž souvisí nutná aktualizace odhadnutých investičních nákladů, které se porotě zdály podhodnocené. Porota rovněž doporučuje zvážit způsob ochrany hrázděné konstrukce vůči povětrnostním vlivům.

Předchozí Další
3.cena
  • Autor Martinez Morero Recabarren Estudio
  • Cordoba, Argentina
Anotace

Školní prostory by měly fungovat jako inovativní ekosystémy, které slouží jako společné učební prostředí pro učitele, studenty a místní komunitu. Tento projekt čerpá inspiraci z konceptu “třetího učitele” Lorise Malaguzziho, který klade důraz na roli prostředí při učení dětí. Škola slouží jako dynamické prostředí, kde jsou studenti jak aktéry, tak i tvůrci neustále se vyvíjejícího příběhu, zapojující se do kontinuálního učení prostřednictvím praktických zkušeností. Návrh obsahuje rozšiřitelné a transformovatelné prostory, s flexibilními oblastmi bez předdefinovaných funkcí, což podporuje nečekané a inspirativní situace, které podporují učení prostřednictvím experimentování, komunikace a výzkumu.

Hodnocení poroty

Návrh byl oceněn pro svou přehlednou a funkčně jasnou dispoziční logiku. Nabízí dobré prostorové vazby, funkční propojení s tělocvičnou a kvalitní začlenění doplňkových funkcí, jako je kavárna. Výraz domu částečně evokuje jiné typologie, například zahradnictví. Porota však především vznáší otázky ohledně denního osvětlení učeben a souladu s platnými normami. Za podstatnou slabinu považuje porota řešení třetího nadzemního podlaží skleníku v atriu, a to s ohledem na specifické lokální podmínky – zejména vysokou prašnost. Zároveň zůstává otevřená otázka podzemního podlaží a charakter vegetačních úprav, které by měly být dále rozpracovány s ohledem na funkčnost i estetiku řešení.

Předchozí Další
mimořádná odměna
  • Autor MCXVI Építészműterem
  • Budapešť, Maďarsko
Anotace

Městys Březno leží ve výjimečné krajině uprostřed přírody. Těžba v minulých stoletích přinesla významný ekonomický růst, ale zároveň vedla k ničení krajinného a urbánního prostředí. V posledních letech začal ve městě proces léčení jak přírodního, tak kulturnho prostředí. Využívají se oblasti podél potoků, parků a rekreačních zón. Navrhovaná školní budova se pokouší o ukázku rovnováhy, ve které vývoj není v konfliktu s přírodním prostředím ani se stávající zástavbou, ale nabízí perspektivu ve vzájemné shodě. Klíčem k rozvoji je vzdělávání , přičemž budova školy jej může symbolizovat.

Hodnocení poroty

Ačkoli jinými aspekty návrh porotu nepřesvědčil, obsahuje silnou ideu a invenční zpracování konceptu výjimečně pojatého centrálního prvku školy – klimatického atria, které je zároveň architektonickým i komunitním srdcem celého objektu. Porota uděluje návrhu mimořádnou odměnu především za tento prostor, který kombinuje funkce skleníku, městské piazzetty a venkovní učebny a svou proměnlivostí nabízí široké možnosti využití napříč ročními obdobími i věkovými skupinami uživatelů.

Předchozí Další