- Autor Studio Perspektiv
- Team Ján Antal, Martin Stára, Martin Křivánek, Silvia Snopková, Ľuba Ondrejkovičová, Dominika Demlová
- Praha
Škola v zahradě. Přesněji navrhujeme zahradu, v které je umístěna škola. Hlavní inspirace je pro nás okolí. Rodinné domy utopené v pestrých a mnohotvárných zahradách, do kterých, ale krom majitelů nemá nikdo přístup. Navrhujeme tedy zahradu, která je otevřená. Ráno pro školu a odpoledne pro kohokoliv. Když do ní vstoupíte najdete školu. Nová budova svým měřítkem nepřesahuje okolní domy a přesto nabízí dostatek prostoru pro skoro 600 žáků. Exteriér v synergii s interiérem. Chvíli uvnitř, chvíli venku. Je na každém, kde se bude cítit lépe.
Porota oceňuje celkové urbanistické uspořádání budovy, které vychází z tvaru kříže, jenž reaguje na okolí a vytváří rozmanité venkovní prostory. Navzdory velkorysému rozložení budovy přes celý pozemek se škola díky ustoupení v objemu, souhře různých výšek, teras a celkově nízkému počtu podlaží velmi harmonicky začleňuje do svého okolí. Plocha přiléhající k silničnímu obchvatu zajišťuje především pohyb vozidel, zatímco intimnější prostory jsou věnovány školním dvorům a venkovním sportovištím. Prostor K+R je efektivně řešen integrací u vjezdu a parkování. Parkoviště bohužel ovlivňuje historickou cestu, jejíž zakončení a propojení přes obchvat by si zasloužilo více pozornosti. Návrh nabídl nejlepší řešení veřejného prostoru školy, který má zároveň potenciál stát se novým centrem obce i lokality. A to díky soustředění vhodných dějů na navržené „školní náměstí“: díky tomu zde může být živo po celý den. Dvojí přístup do školy přes chráněné náměstí, z ulice K Rybníku i z jihovýchodu od parkování, maximálně podporuje sociální interakci všech příchozích a je vnímán velmi pozitivně. Velmi kladně je hodnoceno také řešení fasády, které chrání fasádní plochy před přímým slunečním zářením a zároveň dosahuje vyvážené kombinace transparentních a neprůhledných částí spolu s horizontálními a vertikálními prvky. Díky použití dřeva a výrazným přesahům působí příjemně decentně a proporčně vyváženě. Výsledkem je jednoduchá a lehká estetika. Porota si cení nápaditého zapojení rybníka do areálu školy a způsobu jakým se na jeho břehu vhodně mísí a prolínají školní a veřejné prostory. To vytváří skvělý potenciál pro rozšířené využití školní jídelny a přilehlého zahradního areálu pro komunitní a společenské účely. Rozmístění jednotlivých provozních celků školy je logické, ke snadné orientaci přispívá rozdělení budovy v přízemí na dva samostatné celky, které se v patře opět spojují do jednoho organismu. Návrh tak naplno využívá prostředků přirozeného horizontálního i vertikálního členění. Vnitřní prostory, jako je sportovní hala, aula a jídelna, jsou logicky rozmístěny a mají chráněné venkovní plochy. Zvláště působivé je seskupení výukových prostor, které v přístupových zónách nabízejí širokou škálu dalších vzdělávacích možností. Společné prostory a školní dílny soustředěné do přízemí budovy s vhodnými vazbami na promyšlený parter vtažený do samotného srdce školního areálu v kombinaci s chytře zvoleným rozhraním mezi chráněným a veřejným venkovním prostorem umožňují přirozeně časově segregované využití veřejných prostor i vybavení budovy školou i komunitou. Využití hlavní vstupní haly jako školní auly vnímá porota jako možné, konkrétním způsobům využití tohoto prostoru je ale nutné věnovat v návrhu zvýšenou pozornost. Výukové prostory členěné do větších klastrů minimalizují jednoúčelové chodby a umožňují účelné využití komunikačních prostor pro alternativní výuku. Velkorysý společný prostor v propojovacím mostě na úrovni 1NP vhodně doplňuje klastrové prostory 1. a 2. stupně a slouží ke komunikaci i setkávání. Porota kladně hodnotí samostatné klastry odborných učeben zasazené do střešní krajiny 3NP každého stupně. Pochybnosti naopak vzbuzuje umístění běžecké dráhy na střeše tělocvičny v přímé vazbě na učebny 1. stupně, kterým naopak chybí přímý kontakt s venkovní zahradou. Celkově porota hodnotila návrh jako vynikající příspěvek k danému zadání.