Křižanova pila

1.cena
  • Autor MACH Office + Aramé Studio
  • Team Marc Subirana, Laia Gelonch + Adrián Mellado, Andrea Arriola
  • Barcelona, Španělsko
Anotace

Umístěný na průsečíku dopravní infrastruktury a každodenního života města je projektovaný areál zároveň místem příjezdu i přestupu. Náš přístup na tuto komplexitu reaguje strategií založenou na etapizaci: řeší bezprostřední funkční potřeby vymezené v soutěžním zadání – autobusový terminál, městský úřad, parkovací dům, veřejné prostory a obytné domy – a zároveň vytváří pevnou, adaptabilní strukturu schopnou podporovat budoucí proměny. Znamená to vybudovat infrastrukturu odolnou, inkluzivní a citlivou k proměnlivým vzorcům užívání, technologickým změnám a potřebám budoucích generací.

Hodnocení poroty

Porota kladně hodnotí čitelný urbanistický i architektonický koncept, který návrh srozumitelně a přesvědčivě prezentuje, a oceňuje kritické zhodnocení původní urbanistické studie, které návrh podrobuje reflexi ve vztahu k reálným potřebám města a zohledňuje jak současný stav, tak potenciál dalšího rozvoje lokality. Návrh nabízí soudobé řešení solitérních budov umístěných do parku, které dobře reaguje na navazující zástavbu a umožňuje jednoduchou etapizaci výstavby. Pozitivně je vnímána také čitelnost a charakter jednotlivých objektů ve vztahu k jejich funkční náplni. Porotu přesvědčilo odvážné pojetí budovy městského úřadu, jež naplňuje požadavek na novou identitu místa a zároveň důstojně zastupuje reprezentativní funkci této důležité městské instituce. Návrh vyniká úsporným a promyšleným energetickým řešením budovy, které odpovídá současným nárokům na efektivitu a udržitelnost. Vysoké úrovně dosahuje i grafické zpracování a celková propracovanost návrhu, která svědčí o pečlivém a kvalitním přístupu autorů. Krajinářské řešení je věnována výrazná pozornost, a to jak v oblasti struktury a hierarchizace pěších tras, tak v zapojení prvků drobné architektury. Kvalitně zpracované jsou rovněž bytové domy, které přirozeně doplňují charakter území. Porota oceňuje také důsledné zohlednění environmentálních aspektů napříč celým návrhem. Dispoziční uspořádání všech navržených objektů působí čistě a funkčně, což přispívá k pohodlnému užívání a celkové srozumitelnosti prostoru. V konkurenci ostatních návrhů porotu nejvíce přesvědčilo právě toto komplexní, vyvážené a ambiciózní řešení, které nejlépe odpovídá zadání soutěže a zároveň nabízí silnou vizi dalšího rozvoje daného místa.

Předchozí Další
2.cena
  • Autor 2M ateliér architektúry
  • Team Miroslav Michalica, Tomáš Pozdech, Filip Hečko, Jana Bozáňová
  • Bratislava, Slovensko
Anotace

Křižanova píla - nový řez Valmezu Z tranzitnej zóny sa stáva vrstvený mestský priestor. Návrh pracuje s jasnou osou pohybu, ktorú sprevádza alej, verejné priestory a zeleň - od piazzetty s aktívnym parterom až po klimapark. Priestor získava rytmus mesta - s miestami na stretnutia, oddych aj krátke zastavenia. Ekologické princípy sú uplatnené vo viacerých vrstvách - od povrchov cez strechy až po hospodárenie s vodou. Křižanova píla je tak udržateľným mestským vstupom, ktorý prepája funkčnosť s atmosférou a históriu s perspektívou.

Hodnocení poroty

Porota kladně hodnotí urbanistické řešení návrhu, a to zejména ve smyslu dobré čitelnosti a hierarchizaci jednotlivých funkcí i celková funkčnosti navržených prostorů. Velkým přínosem je kvalitně zpracovaný návrh piazzetty a výrazné prostorové zakončení aleje, které vytváří jasný kompoziční bod a přirozeně završuje prostorové vedení tohoto veřejného prostoru. Oceněna byla integrace retailových funkcí do přízemí parkovacího domu, která výrazně přispívá k životaschopnosti budoucí piazzetty a jejímu každodennímu využití. Porota rovněž vnímá výraznou urbanistickou kvalitu v umístění bytových domů, jejichž uspořádání nabízí originální a funkční řešení sdíleného polosoukromého prostoru s potenciálem podporovat komunitní život obyvatel. Dalším pozitivním prvkem návrhu je řešení jednostranného parkování, které je citlivě proloženo stromořadím, a návrh zpomalovacích prvků formou zvýšených prahů v místech křižovatek, které přispívají ke zklidnění dopravy na nově navržených komunikacích. Návrh zaujme jednotným vizuálním přístupem k architektonickému ztvárnění jednotlivých objektů, který přispívá k celkové kompaktnosti a vizuální srozumitelnosti návrhu. Návrh byl porotou oceněn druhou cenou za vyvážené urbanistické řešení, funkční návaznost na okolní struktury a jasnou prostorovou organizaci, která nabízí kvalitní rámec pro budoucí rozvoj území.

Předchozí Další
3.cena
  • Autor RV Atelier
  • Team Jiří Příhoda, Radovan Vašíček, Lucie Kapustová, Mikuláš Ott, Ondřej Sejkora, Petra Šoborová
  • Valašské Meziříčí
Anotace

Architektonická studie se zabývá přeměnou brownfieldu po bývalé Křižanově pile ve Valašském Meziříčí na nové živé lokální centrum města. Návrh kombinuje veřejné, dopravní, obytné i komerční funkce a vytváří tak komplexní, funkčně vyvážené a urbanisticky soudržné prostředí. Středobodem celého území je nové pobytové náměstí, které slouží jako přirozený společenský a orientační bod. V jeho bezprostřední blízkosti se nachází nová budova městského úřadu, autobusové nádraží, parkovací dům a prostory pro občanskou vybavenost a retail. Propojení s vedlejší železniční stanicí dělá z území důležitý dopravní uzel města. Součástí návrhu je rovněž parkový pás s bytovou zástavbou, který do území vnáší klidovou rezidenční atmosféru a zajišťuje pobytovou kvalitu pro každodenní život. Celková koncepce stojí na principech udržitelnosti, propojení funkcí a tvorby kvalitního veřejného prostoru, který podporuje komunitní život a posiluje identitu místa.

Hodnocení poroty

Návrh přirozeně navazuje na stávající urbanistické osy a zachovává klíčové prostorové i funkční vazby v rámci řešeného území. Porota oceňuje životaschopnost navržené piazzetty, která nabízí kvalitní sdílený veřejný prostor s potenciálem stát se přirozeným centrem pobytových aktivit. Cenným přínosem je citlivé zacházení s pamětí místa, které se odráží v použitých materiálech i architektonických detailech. Funkční a srozumitelné řešení autobusového terminálu se středovým ostrůvkem je dobře integrováno do celkové kompozice návrhu. Kvalitní dojem zanechává i ztvárnění aleje, jejíž zakončení působí přirozeně a prostorově logicky. Dispoziční řešení budovy městského úřadu je funkční a promyšlené, včetně přímého propojení s terminálem, vertikálně zdůrazněného vstupu z nároží, a reprezentativním sálem v posledním podlaží. Porota udělila návrhu třetí cenu jako ocenění za vyvážený přístup, který spojuje cit pro místo s funkčností a prostorovou kvalitou.

Předchozí Další
Finalista
  • Autor Miroslav Kurčík
  • Team Radka Kurčíková, Andrej Kurčík
  • Ratboř
Anotace

Hlavním cílem návrhu je zachování co největší plochy zeleně. Alej Emilie a Jana Křižanových je akcentována „kolonádou“, s aktivním parterem. Městský úřad je umístěn na severní hraně vymezeného území, přičemž většina kanceláří je orientována do trojúhelníkového parku. Skladové prostory jsou situovány na severní stranu. Vstupní podlaží MÚ je nad hladinou 100leté vody. Parkovací dům se nachází v nejméně hodnotné části vymezeného území, tedy v severovýchodním rohu, a je krytý „kolonádou“. Terminál autobusové dopravy se vyznačuje oddělením vozovky a pěších tras, čímž je zajištěno, že k jejich křížení nedochází v žádném bodě. Nástupní stání reflektují nástup předními pravými dveřmi autobusů. Dva bytové domy jsou na jižní hraně parku.

Hodnocení poroty

Porota kladně hodnotí pojetí budovy městského úřadu, jejíž funkční uspořádání je provozně logické a přehledné, a jejíž vertikální akcent přirozeně vytváří výraznou dominantu celého území. Na druhé straně však návrh vykazuje řadu nedostatků, které významně omezují jeho celkovou kvalitu a funkčnost. Mezi hlavní problémy patří umístění městského úřadu do vyššího podlaží, což snižuje jeho přístupnost a srozumitelnost. Rozdílné výškové úrovně vstupního podlaží úřadu a autobusového terminálu znesnadňují plynulé propojení těchto klíčových prvků. Dále je problematické mimoúrovňové řešení piazzetty, které omezuje její využitelnost a kontakt s okolním prostorem. Kapacity městského úřadu jsou nadměrné, což negativně ovlivňuje proporce a efektivitu využití ploch. Významným nedostatkem jsou také zbytkové prostory za městským úřadem a naddimenzované plochy dopravního řešení, které neefektivně zabírají cenný veřejný prostor. Krajinné řešení působí schématicky, což spolu s roztříštěností parkových ploch a nevhodným umístěním bytových domů snižuje kvalitu veřejného prostoru. Absence vhodného ukončení aleje a její schématičnost pak ještě podtrhují nedostatek promyšlenosti v urbanistickém konceptu. Vzhledem k těmto zásadním nedostatkům návrh v konkurenci ostatních projektů nepřesvědčil dostatečně.

Předchozí Další
Finalista
  • Autor Mókembé
  • Team Marton Komuves, Aron Baki, Mate Gadolla, Akos Takacs
  • Budapešť, Maďarsko
Anotace

Návrh vymezuje soudržný městský celek, který v čase usměrňuje a zároveň ve formě ztělesňuje zahušťování prostoru nádraží. Přednádražní prostranství s novou piazzettou a parkem tvoří souvislou městskou kostru, kterou prostorově rámuje kompozice rozpoznatelných městských prvků: zakřivená kolonáda autobusového terminálu, odstupňovaný objem budovy městského úřadu, oba směřující k piazzettě, výrazná střecha parkovacího domu a okrajová hranice tvořená vícepodlažními městskými vilami směrem k centru města. Park je vrstevnatou městskou zahradou s různorodou vegetací a vodním systémem, jenž sleduje geografii místa a soustředí se kolem jezírka. Hlavním cílem je vytvořit dostupný multimodální dopravní uzel, který je zároveň v plné míře vstřícným veřejným prostorem, a postupně ustavit areál Křižanova Pila jako doplňující městské centrum, ukotvené v občanském povědomí Valašského Meziříčí díky své čitelnosti a prostorové kvalitě.

Hodnocení poroty

Porota oceňuje funkční uspořádání městského úřadu, které poskytuje dobrý základ pro další rozvoj a užívání objektu Nicméně celkový dojem z návrhu snižuje několik výrazných slabin. Architektonické řešení jednotlivých objektů vykazuje eklektické tvarosloví, které působí stylisticky nejednotně a nedostatečně koherentně v rámci celého území. Dále jsou plochy dopravního řešení naddimenzované, což vede k neefektivnímu využití prostoru. Okolí piazzetty postrádá dostatečný aktivní parter, což snižuje její potenciál stát se atraktivním veřejným prostorem. Mezi další nedostatky patří nevyužitelná plocha uprostřed autobusového terminálu a zbytkový prostor za parkovacím domem, které vytvářejí nepříjemné a nefunkční části území. Umístění a zastavěná plocha bytových domů rovněž neodpovídají optimálnímu využití a propojení s okolím. Vzhledem k těmto zásadním nedostatkům návrh v konkurenci ostatních projektů nepřesvědčil dostatečně.

Předchozí Další