- Autor CHYBIK+KRISTOF ASSOCIATED ARCHITECTS
- Team Ondřej Chybík, Michal Krištof, Jiří Richter, Natália Korpášová, Daniela Pisingerová, Martin Holý, Martin Iglesias, Ondřej Žvak, Viktor Makara, Lucija Ritoša, Tomáš Babka
- Brno
Nová budova Základní školy ve Staré Boleslavi maximálně využívá kontextuálního výhledu na poutní baziliku Nanebevzetí Panny Marie a baziliku svatého Václava, a vytváří tak výukové prostory se všudypřítomným odkazem na místo, kde se škola nachází. Lineární nízkopodlažní hmota, táhnoucí se napříč školním pozemkem, narušená vertikálními zelenými atrii, je svým rozvržením do menších celků urbanisticky začleněna do kontextu okolní zástavby. Krajina poznání, souvislý vnitřní multifunkční prostor chodby, na rozhraní kmenových učeben, zelených teras a vertikálních atrií, přináší nadčasový a flexibilní přístup k návrhu školské instituce. Škola je koncipována jako spojení vzdělávacích, sportovních a kulturních prvků, které se prolínají bez vymezených hranic. Racionalita a jednoduchost prefabrikované betonové konstrukce návrhu se ukazuje jako ideální způsob, jak dosáhnout variabilního a snadno rekonfigurovatelného vnitřního uspořádání školy na základě neustále se vyvíjejícího vzdělávacího systému.
Architektonické uspořádání, které porota vysoce oceňuje, vyniká díky svému začlenění do okolního prostředí. Koncept budovy je založen na opakujících se skupinách, které propojují jihovýchodní a severozápadní rohy parcely – přístupové body – prostřednictvím elegantně zakřivené diagonály. Přízemí bylo navrženo tak, aby zajistilo průchodnost do sportovního areálu na severu a chráněný venkovní prostor. Díky své orientaci a umístění na pozemku sportovní hala organicky zapadá do celkové koncepce. V přízemí se nachází společenské prostory pro komunitní využití, zatímco v prvním a druhém patře jsou sice funkčně odděleny stupně základní školy, ale navzájem jsou minimálně vizuálně propojeny atrii. Tento koncept organizace se promítá také do klastrů, kde jsou třídy otevřeně orientovány směrem k venkovnímu prostoru, což umožňuje spontánní využití prostoru v souladu s konkrétními výukovými potřebami. Dle názoru poroty se jedná o výjimečně myšlenkově i koncepčně kompaktní projekt, který si zaslouží budoucí péči při svém dopracování a úpravách a který se pak může podařit proměnit ve školu, kterou budou mít její žáci i pedagogičtí pracovníci a zaměstnanci školy rádi. Podstatné je tento projekt dále rozvíjet ve spolupráci s budoucími uživateli a přitom zachovávat jeho klíčové přednosti. Jedněmi z cílů jsou redukce vnitřních cest, přímá dostupnost tělocvičny pro všechny třídy, nebo udržení otevřeného prostoru v přízemí čí revize zásobování a dostatečného osvětlení kuchyně.