Novostavba základní školy Stará Boleslav

1.cena
  • Autor CHYBIK+KRISTOF ASSOCIATED ARCHITECTS
  • Team Ondřej Chybík, Michal Krištof, Jiří Richter, Natália Korpášová, Daniela Pisingerová, Martin Holý, Martin Iglesias, Ondřej Žvak, Viktor Makara, Lucija Ritoša, Tomáš Babka
  • Brno
Anotace

Nová budova Základní školy ve Staré Boleslavi maximálně využívá kontextuálního výhledu na poutní baziliku Nanebevzetí Panny Marie a baziliku svatého Václava, a vytváří tak výukové prostory se všudypřítomným odkazem na místo, kde se škola nachází. Lineární nízkopodlažní hmota, táhnoucí se napříč školním pozemkem, narušená vertikálními zelenými atrii, je svým rozvržením do menších celků urbanisticky začleněna do kontextu okolní zástavby. Krajina poznání, souvislý vnitřní multifunkční prostor chodby, na rozhraní kmenových učeben, zelených teras a vertikálních atrií, přináší nadčasový a flexibilní přístup k návrhu školské instituce. Škola je koncipována jako spojení vzdělávacích, sportovních a kulturních prvků, které se prolínají bez vymezených hranic. Racionalita a jednoduchost prefabrikované betonové konstrukce návrhu se ukazuje jako ideální způsob, jak dosáhnout variabilního a snadno rekonfigurovatelného vnitřního uspořádání školy na základě neustále se vyvíjejícího vzdělávacího systému.

Hodnocení poroty

Architektonické uspořádání, které porota vysoce oceňuje, vyniká díky svému začlenění do okolního prostředí. Koncept budovy je založen na opakujících se skupinách, které propojují jihovýchodní a severozápadní rohy parcely – přístupové body – prostřednictvím elegantně zakřivené diagonály. Přízemí bylo navrženo tak, aby zajistilo průchodnost do sportovního areálu na severu a chráněný venkovní prostor. Díky své orientaci a umístění na pozemku sportovní hala organicky zapadá do celkové koncepce. V přízemí se nachází společenské prostory pro komunitní využití, zatímco v prvním a druhém patře jsou sice funkčně odděleny stupně základní školy, ale navzájem jsou minimálně vizuálně propojeny atrii. Tento koncept organizace se promítá také do klastrů, kde jsou třídy otevřeně orientovány směrem k venkovnímu prostoru, což umožňuje spontánní využití prostoru v souladu s konkrétními výukovými potřebami. Dle názoru poroty se jedná o výjimečně myšlenkově i koncepčně kompaktní projekt, který si zaslouží budoucí péči při svém dopracování a úpravách a který se pak může podařit proměnit ve školu, kterou budou mít její žáci i pedagogičtí pracovníci a zaměstnanci školy rádi. Podstatné je tento projekt dále rozvíjet ve spolupráci s budoucími uživateli a přitom zachovávat jeho klíčové přednosti. Jedněmi z cílů jsou redukce vnitřních cest, přímá dostupnost tělocvičny pro všechny třídy, nebo udržení otevřeného prostoru v přízemí čí revize zásobování a dostatečného osvětlení kuchyně.

Předchozí Další
2.cena
  • Autor Aoc architekti
  • Team Ondřej Císler, Josef Choc, Filip Rašek, Barbora Lopraisová, Jonáš Mikšovský, Natálie Kristýnková, Michail Nužnyj, Emily Hillová, Mikoláš Vavřín (krajina), Ondřej Mareš (doprava)
  • Praha
Anotace

Navrhujeme novou základní školu, která bude zásadním přínosem pro město — po celý všední den ve své základní vzdělávací funkci, ale i v čase volna jako centrum sportu, rekreace, společenských a kulturních aktivit a doplňkového vzdělávání. Rozsáhlý program domu členíme na tři kompaktní objemy, které odpovídají funkčnímu členění a zapadnou lépe do okolní urbanistické struktury města. Dům bude energeticky úsporný, postavený z dřevěných prefabrikátů, což přinese příjemné vnitřní prostředí, výrazné investiční úspory a ekologickou obhajitelnost výstavby. Nová škola bude osazena do pobytového parkového prostředí, vybaveného sportovními a rekreačními plochami.

Hodnocení poroty

Koncept tří pavilonů vzájemně propojených jedním centrálním prostorem – pobytovou halou velmi dobře naplňuje nároky školního provozu. Svým umístěním pozemek přirozeně dělí na veřejně přístupný prostor a snadno oddělitelný, a tedy i chráněný soukromý venkovní prostor školy. Proporce veřejného vůči soukromému prostoru jsou vhodně zvolené. Porota pozitivně hodnotí rozhodnutí umístit dva hlavní pěší přístupy z jihu i severu pozemku, zapojení pozemku do dopravní infrastruktury města a s tím spojený návrh dvou oddělených K+R parkingů. Navrženy jsou také dva vstupy. Návrh adekvátně reaguje na okrajové podmínky pozemku, nepůsobí rušivě vůči okolní zástavbě a udržuje od ní dostatečné odstupy. Venkovní sportoviště je dostatečné kapacity, ale přesto zůstává kompaktní, a vnitřní uspořádání školy působí velmi přesvědčivě. Řešení pavilonů prvního a druhého stupně, které kromě toho, že plní současné požadavky zadavatele, umožňuje také poměrně snadné přizpůsobení možným změnám kapacit tříd v průběhu plánovacího procesu. Pozitivně porota hodnotí i jednoduše navrženou konstrukci domu, která v kombinaci s jeho kompaktností směřuje k optimálním nákladům na výstavbu i na provoz. Na druhou stranu je žádoucí dořešit přirozené větrání a stínění a některé aspekty provozu domu jako například zásobování kuchyně. Porota oceňuje v zásadě bezkolizní řešení domu – jistou cestu k dobrému výsledku. Možná však až příliš jistou.

Předchozí Další
3.cena
  • Autor Múčka Veselý architekti
  • Team Radomír Feňo, Ivona Uherková, Josef Veselý
  • Brno
Anotace

Fenoménem dnešní doby je čím dál více se zvyšující doba trávení volného času v interiéru. Nástup moderních technologií způsobil, že lidé tráví více a více času u počítačů, smartphonů a sociálních sítí. To bohužel platí i pro nejmladší generace, které se, namísto trávení volného času pobíháním po venku s kamarády, upínají k počítačovým hrám a sociálním sítím. To však vzbuzuje problémy nejen s nedostatkem pohybových aktivit dětí, současně též dochází ke zvětšující se sociální izolaci a k přetrhání společenských vazeb. Tento základní problém mladších generací byl zásadním vodítkem při návrhu nové základní školy. Nová svazková škola reaguje na tuto problematiku především akcentací venkovního prostředí, které přirozeně prochází skrze plovoucí krajinu parteru a výukovou krajinu. Cílem návrhu je poskytnout prostředí, ve kterém se budou děti cítit inspirovány a podporovány v jejich zvídavosti a objevování světa kolem sebe. Nová škola v zeleni. Komunitní víceúčelový prostor, který propojuje sociální vazby a slouží jako místo pro setkávání a společenské activity, pro rozvoj komunity. Místo, které podpoří sociální interakci mezi dětmi, rodiči a pedagogy. Škola, jež maximálně propojuje výuku s exteriérem a přenáší hlavní dění vně. Aktivní škola, která vybízí děti k pohybu, k poznávání okolí, rozvíjí jejich kreativní myšlení a zlepšuje jejich koncentraci. Místo, kde se budou žáci moci seznamovat s místními ekosystémy a budou mocí rozvíjet svůj vztah k přírodě skrze praktickou výuku. Prostředí, které přispěje k celkovému zdraví a rozvoji dětí.

Hodnocení poroty

Porota oceňuje urbanistické řešení návrhu, které respektuje okolní residenční zástavbu a umisťuje hlavní vstup včetně veřejných prostranství na severní část pozemku. Tím naznačuje možnost dalšího rozvoje území severně od pozemku, které ale není jistotou. Jako problematické se jeví uzavření areálu v jižní části a jeho oplocení. Doplnění tří domů na jihu pozemku se nabízí jako řešení, ale zabraňuje napojení na přímý pěší přístup z centra města. Členění hmoty domu na menší objemy dle provozů školy je funkční a přehledné a porota velice oceňuje propojení interiéru s exteriérem v každém podlaží. Provázání obou stupňů včetně umístění speciálních učeben funguje velmi dobře, stejně tak umístění družin a veřejně přístupných částí školy je absolutně bezkolizní. Konstrukční řešení rastru je velmi racionální, umožňuje flexibilitu a zároveň nabízí kreativní a přemýšlivou atmosféru.

Předchozí Další
mimořádná odměna
  • Autor Office OU
  • Team Uros Novakovic, Sebastian Bartnicki , Nicolas Koff, Oliver Green, Sophia Szagala, Isaac Soares
  • Toronto, Kanada
Anotace

Škola by měla kultivovat rozvoj celistvého člověka. Uspěje v tom umožní-li velkou rozmanitost interakcí mezi lidmi, místy, ekologií, věcmi atd. Tyto interakci existují v různých úrovních: žákovská lavice, učebna, společenský prostor sdílený celou třídou, několika třídami, celým stupněm, či celou školou, a prostory zapojeny do světa mimo ni. Školní dvůr, srdce školy, je místo největší různorodosti, asambláž, ve kterém se celá škola střetává a který celou školu reprezentuje.

Hodnocení poroty

Porota se rozhodla udělit tomuto návrhu mimořádnou odměnu za jeho výraznou objemovou koncepci. Návrh navrhuje značný počet objektů, které se seskupují kolem centrálního nádvoří, obklopeného jednopatrovou kolonádovou chodbou. Zatímco na jedné straně jsou různorodé bloky budovy přizpůsobeny potřebám jednotlivých programů a zohledňují dětské měřítko, jejich různorodost způsobuje, že se přesto rozpadají. Silná myšlenka centrálního nádvoří poskytuje různé průhledy a výhledy, ale zároveň odděluje různě využívané objemy. Shluky školních budov v přízemí působí jako blok; silnější by bylo veřejněji umístění běžně využívaných prostor (jako je jídelna).

Předchozí Další