-
Autor
re:architekti studio
- Země Česko
- Město Praha
Za nejsilnější „obraz domu” považujeme jeho původní stav roku 1932. Líbí se nám jeho jednoduchost a účelnost. Tyto kvality chceme kinu vrátit. To znamená očistit vnější podobu domu od novodobých nánosů a vrátit se k původní objemové lapidárnosti a odhalit velikost a konstrukční prostotu původní haly. Nové Velké kino stojí provozně na dvou sálech – jeden pro 210 sedících a druhý pro festivalových 900 sedících diváků kina. Oba víceúčelové sály mají rovnou podlahu, jsou dělitelné, mají dobré akustické podmínky, různé způsoby využití a lze je používat paralelně, nezávisle. Do velkého sálu je možné zajet nákladním autem s návěsem. Posuvná okna jsou nesena samostatnou nosnou konstrukcí, aby nezatěžovala konstrukci historickou. S ohledem na rozměry oken jsou okna opatřena systémem protizávaží a elektromotory pro manipulaci. Velké kino má dostatečné kapacity zázemí. Tato konstelace umožňuje nepřetržitý provoz, kdy každodenní malé akce příležitostně střídají akce velké. Život ve Velkém kině zabezpečuje velkorysá kavárna v jeho foyer, která se během letních měsíců otevírá na terasu před kinem. Velké kino poskytuje i několik studií pro nahrávání, animaci, fotografii a kanceláře pro zaměstnance či k pronájmu. Prostor před kinem soustředí pohyb a život na náměstí. Na hraně se sedí, z hrany se vyhlíží na třídu Tomáše Bati, na terase je kavárenské sezení, na terase se dá hrát, z terasy je výhled. Takových míst je ve Zlíně málo. Architekti: Michal Kuzemenský, David Pavlišta, Ondřej Synek, Jan Vlach, Jiří Žid, Michaela Hudečková, Vojtěch Ružbatský, Dušan Sabol, Alžběta Widholmová Krajinářská architektura: Symbio studio (Pavla Drbalová, Marie Gelová, Sandra Chlebovská) Konstrukce: Excon (Vladimír Janata, Jindřich Syrovátka) Akustika: Petr Novák Dopravní inženýr: Květoslav Syrový Požární ochrana: Jan Trafina Konzultant provozu: Jiří Sulženko
Odvážná a imaginativní současná reinterpretace odkazu architektury moderního Zlína. Konsekventní universalistická koncepce s velkou flexibilitou využití pro kulturní i komerční programy. V tomto smyslu navazuje na původní smysl Gahurovy stavby. Dům je strojem pro tvorbu programu – nabízí dva hlavní prostory, menší sál pro běžné (každodenní) využití a univerzální velký sál pro prostorově náročnější akce. Hlavní hmota sálu je zmenšena o vloženou hmotu druhého sálu, čímž je redukována celková velikost prostoru, zůstává ale zachována jeho šířková proporce včetně celého rozponu památkově ceněné konstrukce. Návrh je z hlediska nosné konstrukce promyšlený a umožňuje i další varianty, které mohou vést k úspěšné realizaci se zachováním nosné funkce stávající konstrukce. Výborně je řešen provoz a zásobování budovy. Možnost otevření velkého sálu do exteriéru ještě umocňuje původní záměr stavby jako přestřešeného veřejného prostoru. Hlavní sál tak bude možno bezprostředně zapojit do dění na náměstí, což zásadně otvírá spektrum možného využití. Velkorysé otevření vstupní fasády vhodně artikuluje úmysl vytvořit přístupný veřejný prostor s každodenním využitím a komunikující s náměstím Práce. Vyrovnáním terénu před hlavním vstupem do objektu vzniká adekvátní vstupní předpolí, formálně jasně definované, ale současně stále součást typického rozlehlého prostranství na sever od Velkého kina. Návrh aktivně přistupuje k památkové ochraně ve smyslu dialogu starého a nového: nové vrstvy reprezentuje řešení konstrukce či funkční inovace – výtah i otevření/prosklení parteru čelního a bočních průčelí. Ambiciózní projekt klade nároky i na provozovatele, protože vyžaduje jeho aktivní spoluúčast. Z hlediska jevištní technologie návrh představuje promyšlené a funkční řešení uspořádání prostor a navážení techniky pro produkce. Velký sál disponuje odpovídajícím a efektivním řešením vysouvací elevace. Malý sál je proporčně ideálním prostorem pro malé divadelní produkce všech žánrů, konference apod. Elevace malého sálu je stavěná z praktikáblů, což představuje určitou časovou náročnost. Návrh je reálný z hlediska technologického vybavení a rozpočtu nákladů na technologie.