- Autor AXXI
- Team Luděk Šimoník, Jan Stolek, Ingrid Spáčilová, Anna Kabeláčová, Šimon Klein
- Brno
PROSTOR, KTERÝ CHYBÍ. SRDCE ŠKOLY. Najít cestu k zachování stávajících kvalit velkorysého venkovního prostoru zahrady a současně využít stávající budovy školy k vytvoření kvalitního prostoru obohacující celý areál. Zadání nové haly chápeme jako příležitost s potenciálem využít takto velkou investici nejen ke stavbě jedné sportovní budovy. Naší ambicí je vytvořit komplexní areál školy, kde se nová budova stane přirozenou součástí celého organismu, která přináší bezprecedentní kvalitu pro trávení času venku i vevnitř, při i po výuce a pro všechny návštěvníky nejen sportovních událostí. DŮM, KTERÝ NENÍ VIDĚT. Místo stavby na zelené louce v zahradě navrhujeme dům, který organicky vrůstá do celkové struktury školního areálu. Namísto dalšího pavilonu s lokální kvalitou, vytváříme organismus navzájem komunikujících prostorů, který mění celkový obraz školy. Namísto neutrálních materiálů a barevnosti vyzdvihujeme lokálnost a za pomocí detailů zhmotňujeme valašské ornamenty. Kombinací těchto principů vytváříme unikátní prostor, na první pohled skrytý mezi budovami. Architektura domu zasazeného do pavilonového urbanismu je záměrně odprostěná od tvarových složitostí. Pestrost venkovních prostorů je daná stávající kompozicí budov, se kterou pracujeme a rozvíjíme její kvality do podoby pestrého světa átrií, zahrad a teras.
Návrh přináší změnu do celého areálu Základní školy Křižná. Umístěním sportovní haly přímo uprostřed dispozice vzniká široká paleta příležitostí a nových potenciálů, jak z poměrně zastaralé budovy s mnoha nepřehlednými koridory udělat funkční a moderní celek. Najednou vidíte jinou školu, která obstojí ve srovnání s novými budovami. Hlavním potenciálem návrhu je tak změna, která se nevyhýbá řešení stávajících problémů. Tento návrh dostavby tělocvičny jako jediný dokázal zachovat hřiště i zahradu se vzrostlými stromy a dává tímto rozhodnutím slušný prostor pro kultivované krajinářské řešení, které je v této fázi nabídnuto pouze v náznacích, které ovšem mají svou logiku. Návrh umožňuje i postupnou realizaci a je ke stávajícím stromům citlivý. Zpřístupnění střech je velice důležitou částí projektu a velká změna pro školu s doposud převládajícím vnitřním pohybem žáků. Dalším potenciálem návrhu je tak i práce se všemi koridory a zásadní zlepšení vnitřního prostředí pro žactvo, které se doposud pohybovalo v nepřehledných koridorech. Tato změna stávajícího stavu se logicky propíše do šaten, jídelny a může také lépe definovat vstup a vestibul školy. Umístění funkcí, jako je knihovna, počítačová učebna, družina, by mělo tuto změnu rovněž následovat a podpořit tak celkový koncept na vytvoření srdce Základní školy Křižná. Návrh má tak obrovskou přidanou hodnotu – do maximální míry využít a zlepšit stávající areál v moderní pulzující celek s kvalitním vnitřním i venkovním prostředím, které inspiruje budoucí generace.