- Autor Atelier CMJN
- Team François Lepeytre, Gaël Brulé, Hector Hernandez
- Paříž, Francie
Přizpůsobivé místo pro všechny. Hlavním cílem projektu je překročit rámec pouhé výstavby školy. Je to více než projekt architektury, je to projekt urbanismu. Vesnice potřebuje centrální místo, které zve obyvatele dohromady; toto centrum by mělo mít určitou legitimitu se současným plánem vesnice a mělo by počítat s budoucím rozšířením. Zároveň strukturuje stávající i budoucí podobu obce. Poskytuje obyvatelům hlavní náměstí na příštích 50 let, doufejme, že i více. Má být geografickým, společenským a symbolickým srdcem obce. Poskytuje ústřední místo a místo setkávání. Náměstí je vybudováno kolem školy. Symbol vzdělání a emancipace, je to silné centrum městské a příměstské oblasti. Umisťuje lidi a komunitu do centra vesnice. Kolem centra jsou umístěny různé programy spojené se zdravím, fitness, sportem, jídlem (kantýna) a zábavou (sál).
Tento projekt přesvědčil porotu v rámci všech soutěžních kritérií: celkovým urbanistickým řešením, architektonickou kvalitou, jasným a chytrým fungováním a programem, stejně jako ekonomickým využitím prostoru a promyšlenou architektonickou koncepcí s ohledem na ekologické aspekty. Areál budov je dobře napojen na logickou přístupovou cestu z centra obce skrze lineární park Višňovka, který v návrhu ústí do náměstí. Toto náměstí, plaza, je veřejným prostorem, otevřené a přístupné jádro nové výstavby, které slouží jak dobře naprogramovanému komunitnímu centru, tak jako vstupní předprostor inovativní škole. Společenské prostory, jako jsou aula, jídelna nebo sportovní zařízení, jsou umístěny při severní a jižní straně nového náměstí, škola na jeho východní straně spolu s knihovnou; škola má dva vstupy, zvlášť pro první a druhý stupeň. Komunitní funkce spolu se vzdělávací zde mohou fungovat dobře v synergii i nezávisle. Tento návrh školy vyniká svým přístupem ke vztahu interiéru a exteriéru: ihned po vstupu do školy má návštěvník vizuální kontakt s vnitřním dvorem, který může být využíván k výuce. Žáci druhého stupně jsou pak vedeni směrem ke sportovištím na východě, zatímco děti z prvního stupně mají intimnější, ale prostornou zahradu na jižní straně. Všechny venkovní prostory jsou zároveň propojeny. Klastrová vnitřní organizace školního provozu umožňuje aplikovat různé vzdělávací postupy a zároveň poskytuje dobrou orientaci v prostoru. Obecně měřítko návrhu, jeho citlivost k potřebám obce, stejně jako umístění možného budoucího bazénu může velice pozitivně ovlivnit společný i společenský život žáků i ostatních obyvatel Chýně.