Nová škola LOŠBATES

1. cena
  • Autor Pelletier de Fontenay
  • Team Hubert Pelletier, Yves de Fontenay, Valerio Sartori
  • Montréal, Kanada
Anotace

Lesní klášter Cílem školy je vytvořit nové srdce a symbol pro sjednocení LOŠBATES. Návrh je koncipován jako otevřený klášter, kloubový multifunkční prstenec spojující čtyři oddělené klastry do koherentní podoby kolem malého lesíku. Tento klášter je vizuálně i funkčně flexibilní. Slouží jako vstup, jako chodba, jako krytá venkovní plocha, jako prostor pro shromažďování, jako neformální třída a mnohem více. Na rozdíl od tradičního kláštera je otevřený a propustný.

Hodnocení poroty

Autoři nejvyšší měrou vyhověli požadavkům zadání a naplnili očekávání zadavatele. Architektonický výraz je přiměřený nové instituci, která tvoří společné zázemí pro 4 obce. Porota oceňuje symboliku 4 objektů propojených ambitem kolem společného dvora, díky kterému urbanistické členění celkového objemu stavby na menší hmoty a celky vyznívá příznivě. Zapojení velkých objemů tělocvičen do území je citlivé. Objem stavby v podzemním podlaží (zejména parkovací stání a komunikace) může být optimalizován, bez významného vlivu na disposiční řešení provozu školy. Jižní a západní fasáda objektu, orientovaná k individuálním bytovým domům, drží maximální výšku 2 pater, přístavba počítá s objemem nad tuto úroveň, je ovšem orientována na sever k lesu a na východ ke sportovnímu areálu, takže negativně neovlivní stávající zástavbu. Porota předpokládá že při dopracování návrhu stavby podle připomínek zadavatele má návrh velmi dobrou možnost adaptability, aniž by došlo k narušení zdařilého konceptu.

Předchozí Další
2. cena
  • Team Michaela Kloudová, Monika Habrová, Petra Hrubešová, Jan Šorm, Eva Rosenová, Eliška Ouředníčková
  • Praha, Česká republika
Anotace

Nový přístup ke vzdělávání dětí vyžaduje svébytnou architektonickou formu. Navrhujeme školu atriovou přízemní, bez bariér, školu, která umožní dětem učit se i trávit přestávky venku a zároveň v bezpečí jejich zdí. Neuzavírá se však sama do sebe. Areál je umístěný v krásném prostředí na hraně lesa, škola je s ním v maximálním vizuálním kontaktu, otevírá se též do nového parku s hřišti a sadem, který využije i veřejnost. Budovy jsou navrženy jako dřevěné rámové skelety. Dřevo je patrné vně i uvnitř a spolu se zelenými střechami se začleňuje do kontextu místa.

Hodnocení poroty

Návrh velmi vysokou měrou naplnil požadavky zadání a očekávání zadavatele. Autoři velmi dobře propracovali disposiční řešení školního provozu, plošně dostatečné, zároveň ovšem úsporné, logické a funkční. Projekt přináší vyvážený a umírněný architektonický výraz; diskutabilní měřítko lineárního působení severní a jižní fasády je zřejmě ovlivnitelné podpořením členění na část prvního a druhého stupně. Návrh dobře reaguje a navazuje na sousedící les a atraktivní přírodní prostředí. Porota doporučuje se dále zabývat otázkou situování lineární hradby parkovacích stání při jižní hraně areálu (je výhodněji řešitelná např. na severní straně pozemku, u lesa).

Předchozí Další
3. cena
  • Autor Emanuele Baglieri, Maria Flaccavento, Serafino Sgarlata, Vania Santangelo, Giorgio Pluchino
  • Ragusa, Itálie
Anotace

V přírodní oblasti ovlivněné lesy a jezery musí být návrh nové školy v souladu s okolním prostředím. V rámci celého komplexu jsme se rozhodli udržovat nízkou výšku budov, udržovat horizontální tvary, abychom zachovali vizuální propustnost a vztahy s krajinou ve všech směrech. Podle morfologie země se nové osídlení rozvíjí ve dvou různých úrovních, vyšší je na severní straně a nižší na jižní straně a je spojeno systémem interiérových / exteriérových ramp.

Hodnocení poroty

Návrh vysokou měrou naplnil požadavky zadání a zadavatele. Porota oceňuje čitelné a funkční urbanistické členění na pás hřišť a zeleně u lesa, dále na společnou střední, servisní a komunitní zónu a jižní kompaktní jednopodlažní zástavbu s dvorky určenou pro výuku. Příznivě působí intimní atmosféra učebních prostor, která současně přináší dostatečnou variabilitu výukových prostor, kde mohou být snáze uplatňovány i moderní trendy výuky. Koncept obytné "ulice" uvnitř areálu poskytuje nový živý veřejný prostor obci, současně je pak zdařilou urbanistickou reakcí na místní kontext. Jasný a přívětivý koncept školského kampusu, který ovšem zejména svojí členitostí v místních klimatických podmínkách, přinese řadu otázek, zejména celkově méně příznivý poměr podlažních ploch a ochlazovaného pláště budov, což generuje zvýšené investiční a následně i provozní náklady. Porota doporučuje se dále zabývat provozně obtížnějším propojením tělocvičny, auly a jídelny s komplexem učeben. Uskutečněním spojení suchou teplou nohou může snadno utrpět čistý urbanistický koncept; porota dále upozorňuje na horší adaptabilitu konceptu v případě rozsáhlejšího zásahu do počtu a velikosti učebních prostor.

Předchozí Další
Mimořádná odměna
  • Autor OVO Grąbczewscy Architekci
  • Team Barbara Grąbczewska, Oskar Grąbczewski, Marek Grąbczewski, Karolina Grzesista, Sonia Jarczyk, Kamil Kajdas, Marta Kamińska, Małgorzata Karolak, Justyna Motyka, Zuzanna Szmatloch
  • Katovice, Polsko
Anotace

"Jednou z nejdůležitějších potřeb dítěte je učit se praxí." Christopher Alexander Vytvořit školu pro nás znamená vytvořit budovu, která by sama o sobě byla jakýmsi experimentem, otevřenou strukturou umožňující tvůrčí zkoumání a pružné přizpůsobování se změnám. Místo anonymní, typické, monotónní struktury navrhujeme budovu prostorově bohatou, překvapivou, která podněcuje zvědavost, myšlení a kreativitu. Škola je jako malá vesnice se třídami rozmístěnými jako domky v zahradě - místo, kde se děti učí, hrají si a objevují.

Hodnocení poroty

Tento návrh zaujal porotu pro svou prostorovou koncepci a klastrovou práci s vnitřním programem školy. Přestože návrh působí jako velmi rozdrobené pavilonové řešení, jedná se ve skutečnosti o jednoblokové velmi kompaktní schéma. Návrh má vhodné měřítko a důsledně dodržuje konektivitu. Toto řešení ovšem není vhodné pro místní klimatické podmínky a z nich plynoucí nutnosti údržby a jeho realizaci by provázela nutnost silně změnit hmotovou a konstrukční koncepci návrhu.

Předchozí Další