Vizuální identita Památníku Terezín

1.cena
  • Autor 20YY Designers
  • Praha
Anotace

Spolu se změnou loga navrhujeme grafickou identitu, která si klade za cíl změnit tón instituce a její přístup ke komunikaci. Nejde pouze o design a aplikaci loga na vstupenky, plakáty a předměty muzea, ale o promyšlenou změnu zahrnující výběr fotografií a ilustrací, styl doprovodných textů, vzhled sociálních sítí. To, co jsme nazvali „změnou tónu“, je záměr pracovat jasně a srozumitelně, bez necitlivých marketingových strategií. Ideálním výsledkem naší společné práce je působit spíše jako osobní dopis – příběh, nikoli produkt. Základním motivem tohoto přístupu by měl být výběr textů z archivu a nový slogan. („Auschwitz. Not long ago. Not far away.“ slouží jako zástupný slogan a je převzat z památníku v Osvětimi. Ostatní texty jsou vybrané z materiálů Památníku Terezín.) S novým způsobem a důsledností zápisu informací pokračujeme i v praktické rovině. Jednoznačně funkční a ustálený způsob jak psát a sdělovat údaje, např. název akce, výstavy, datum, čas a forma textu pozvánky, případně programu, jsou jedním z mála neviditelných klíčů, na kterých často selhávají vizuální styly a jejich deriváty v podobě propagace. I když jde o zdánlivý detail a marginálii, tak pro dobře fungující vizuální identitu je zásadní.

Hodnocení poroty

Vítězný návrh číslo 02 přichází s novým logem (symbolem) v kombinaci s "klasickou" typografií, zasazenou do velmi citlivé redakční práce s textovým a obrazovým obsahem. Návrh přehodnocuje stávající logo a přináší novou "značku" rozpoznatelnou v mezinárodním kontextu. Jde o jednoduchou, ale výraznou vizuální identitu s citlivým vyvážením jednotlivých prvků. Návrh přináší také několik zásadních podnětů rozšiřujících identitu o publikační činnost a navigační systém, jenž věcně cituje budoucí architektonické rozšíření PT. Porota na návrhu dále oceňuje apel k tónu komunikace směrem k veřejnosti. Dále jednotlivé aplikace v návrhu hodnotíme velmi kladně jako ideový základ pro další rozpracování. V případě doplňkové tiskoviny (“průvodce ke vstupence”) by bylo vhodné využití spíše jako samostatně prodejné tiskoviny. Jako velmi povedené prvky porota vnímá prostorovou orientaci i reprinty historických dokumentů. Originální slogan bude vypracován ve spolupráci s Památníkem Terezín. Porota doporučuje vypracování nové série piktogramů. Porota doporučuje detailní vypracování grafického manuálu, tak aby úpravy fotografií a layouty byly jednoduše zhotovitelné třetí stranou. Design webu bude vycházet z dalšího zadaní, přičemž doporučujeme použít zkrácené “about” pro homepage, tedy využít element kalendáře až jako sekundární. Dále postrádáme integraci multilinguálního ovládání.

2.cena
  • Autor andrej&andrej
  • Slovensko
Anotace

Návrh vizuálnej identity Pamätníka Terezín je postavený na spojení dvoch pre pamätník charakteristických špecifík. Prvým je jedinečný architektonický a vizuálny výraz samotného miesta, druhým je nesmierne obsiahly, silný a ľudský odkaz tvorby tých, ktorí v ňom boli neprávom internovaní.

Hodnocení poroty

Na druhém místě je návrh číslo 01. Hlavním stavebním prvkem identity je písmo na míru, které formálně vychází ze specifické architektury barokní pevnosti. Přináší modulární systém, který se skrze písmo promítá do kompozičních principů plakátů, merkantilu nebo navigačního systému. Návrh koncepčně pracuje s tématem přenesení událostí PT do současnosti skrze knihovnu dobových materiálů. Vizuálně výrazný a formálně velmi dobře zvládnutý design však prezentuje spíše styl než obsah, který PT potřebuje sdělit. Porota velmi kladně hodnotí návrh knihovny historických motivů, systém tvorby plakátových vizuálů a návrh prostorové orientace, která by však byla dále připomínkována. Porota dále oceňuje návrh merchandise (zápisníků a památníků). Postrádáme hlubší rozvahu o komunikační strategii vizuálního stylu směrem k nejširší veřejnosti. Princip fragmentace z autorského písma nedoporučujeme v prezentované podobě k použití v sérii piktogramů.

  • Autor Kateřina Havelková a Tereza Boturová
  • Rájec
Anotace

Návrh vizuálního stylu Památníku Terezín se v základu opírá o tyto body: Pamatník Terezín spravuje dědictví minulosti, ale patří do současnosti Památník Terezín jako stabilní, podporující instituce, která je otevřena širokému spektru návštěvníků Silná identita, která doprovází, ale neruší při prožitku Navrácení identity a prostoru lidem, kteří byli v Terezíně nacisty perzekuováni ve snaze je neredukovat pouze na oběti Práce se souvislostmi Úzká spolupráce s Památníkem Terezín, reakce na potřeby instituce a konzultace s dalšími odborníky (pedagogy, historiky, psychology a jinými)

Hodnocení poroty

Návrh číslo 3 zpracovává téma PT nejcitlivěji. Na základě odborných konzultací a osobitého vhledu předkládá myšlenku významu identity jednotlivce. Návrh přichází se zajímavou koncepční změnou pro pohyb v Terezíně – trasami pro návštěvníky s ohledem na jejich časové možnosti a účel návštěvy. Typografický návrh je odvážný, ale postrádá dostatečnou údernost a rozpoznatelnost.

  • Autor Matuš Buranovský, Filip Kraus a Josef Tomšej
  • Praha
Anotace

Základím prvkem vizuální identity kterou jsme navrhli je motiv hrotu, vrcholu, ostnu, ostruhy či trnu. Prvek který prostupuje půdorys fortifikace, magen David a řadu dalších elementů přítomných v Terezíně nebo spojených s historií ghetta a malé pevnosti. Hrot je přirozený symbol nebezpečí, hrozby fyzického poranění i duševního a psychického napětí. Motiv hrotu se přirozeně v různých formách vyskytuje v mnoha historických grafických a výtvarných interpretacích tématu Terezín.

Hodnocení poroty

Návrh 4 přináší velmi výraznou typografií – nově vytvořené písmo vychází z motivu ostnu a je zasazené do historických referencí. Abeceda je však těžkopádná a oproti rozpracované verzi, prezentované v druhém kole, ztratila část svébytného charakteru. Aplikace fontu je dále k písmu nešetrná. Orientační systém je z hlediska památkové ochrany budov nepoužitelný.