- Autor mh architects atelier a Andrea Ravagnani Architects
- Team Michaela Horáková
- Praha a Řím, Česko a Itálie
Transformační centrum bude novým komplexem, který bude podporovat interakci, usnadňovat komunikaci mezi pracovníky, startupovými firmami, občany a bude sloužit jako propojení centra města se širším okolím. Pečlivé pochopení pozemku a potenciálu stávajících budov je výchozím bodem pro celý proces návrhu. Prostřednictvím souboru demoličních a stavebních zásahů návrh nově definuje současné podmínky a nastavuje nové uspořádání, které je otevřeno městu i okolí. Stávající propojovací objekty jsou zbourány a nahrazeny krajinnými úpravami krytými novou pochozí lávkou. To umožňuje, aby Transformační centrum bylo propojeno v úrovni vstupního předprostoru, ale i v úrovni nádvoří a aby bylo průchozí ve všech směrech, čímž se otevírá městu a umožňuje vizuální a fyzické interakce mezi jednotlivými částmi areálu. Přístup návrhu respektuje původní architektonický výraz. Nové objemy jsou, ve většině případů, navrženy jako nástavby na stávajících železobetonových panelových konstrukcích. Tyto objemy, využívají jako konstrukční materiál dřevěné lepené prvky. Umístění objemů minimalizuje zastavěnost pozemku a optimalizuje množství plochy věnované zeleni a sociální interakci. Jednotlivé intervence jsou navrženy pro každou budovu samostatně, takže lze realizaci snadno členit na etapy.
Přesvědčivost návrhu je patrná na první pohled díky jeho racionálnímu přístupu k architektonické transformaci stávajícího areálu. Čitelnost nových stavebních úprav, minimalizace zastavěnosti pozemku, snadná etapizace a adekvátnost investičních nákladů – to vše dohromady tvoří efektivní rozvojovou strategii. Respekt k hodnotám původní architektonické estetiky vytváří kontrast k nově navrženým objemům, které se doplňují se stávající strukturou. Nástavby tak vytvářejí další vrstvu objektu a svým výrazem harmonicky doplňují obraz celé hmoty. Materiálové řešení stávajících objemů citlivě interpretuje původní podobu fasády. Nové nástavby jsou decentně odlišeny jak materiálově, tak hmotově. Ústředním motivem návrhu je jednoduchá pochozí lávka, která spojuje jednotlivé objekty a zároveň rámuje venkovní prostranství – tři dvory, jež tvoří srdce celého návrhu. Veřejné prostory jsou pojaty velkoryse, avšak úměrně svému využití. Otázkou zůstává, zda se vnitřní nádvoří mezi pavilony A, B a D svým charakterem neduplikují, a tím nezbytně nenabízejí stejné možnosti využití. Dispozice a provoz budov mají jasnou hierarchii, s důrazem kladeným na flexibilitu prostoru. To dokazují i předložené scénáře využití kanceláří. Veškeré společné prostory pro setkávání ústí do venkovních nádvoří a přirozeně propojují celý areál v jeden funkční celek. Silnou stránkou návrhu je přesvědčivý koncept etapizace, která umožňuje postupnou přestavbu objektů bez výraznějšího narušení provozu areálu. Porota velice oceňuje reflexi kritiky z prvního kola a důsledné doladění návrhu do druhého kola, což naznačuje existenci silného partnera pro nadcházející zpracování projektu a jeho úspěšnou realizaci.