- Autor Marcela Steinbachová & Skupina
- Team Marcela Steinbachová & Skupina (celkový architektonický návrh), Steven Holl (Tower of Light), Jan Sulzer, Lada Veselá (krajinářské úpravy), David Korecký (spolupráce na koncepci expozice), Jan Matoušek (grafické řešení výstavy)
- Praha
Terezín, barokní město vystavěné jako pevnost, svědek historických událostí, které nelze zapomenout. Pevnost s ortogonálním řádem bloků a ploch parků, pevně obepnutá zavinutým hvězdicovitým opevněním. Fascinující půdorys i situace. Uprostřed se nachází Muzeum Ghetta jako svědek minulých životů a tragédií, ale i odvahy a naděje. Je místem nejen vzpomínání a paměti, ale nově i současného života a směřování a poučení z historie. Bývalá škola se v návrhu sama stává exponátem a je doplněna novým funkčním řešením, nově akcentujícím významné hodnoty i výzvy, ale i počty návštěvníků objektu. Nevinný obraz Měsíční krajina terezínského mladého vězně Petra Ginze, symbolizující naději z bezvýchodné situace i nadhled, se stal inspirací pro náš návrh. Transformace místa, obraz naděje a světla. Tower of Light je prostorem světla, jasným a expresivním vyjádřením tématu i provozních požadavků. Směřuje vzhůru, do nebe, za světlem, za nadějí. Nabízí ztišení, prostor pro vzpomínání i prostor pro vnímání a meditaci nad posvátností samotného života a sílou i křehkostí humanistických idejí. Tato důležitost naděje a světla je v ontologickém smyslu slova základem návrhu pro Muzeum ghetta Terezín. Tower of Light jako maják naděje zářící mezi okolními domy do tmy. Naděje v lepší svět. Jde o místo imerze - vnímání emocí, ponoření se, vžití se do atmosféry či tématu muzea.
Mezi opravené a zrekonstruované historické budovy Muzea ghetta je vložen nový objekt Věže světla“. Inspirací k jejímu návrhu byla ikonická kresba Měsíční krajina terezínského vězně-chlapce Petra Ginze. Na vrcholu věže je umístěn světlík přivádějící do útrob přivádí světlo. Návrh respektuje historické konstrukce stávajících budov. Novostavba má navrženou ocelovou konstrukci opláštěnou měděnými šablonami. Přístavba není v dálkových pohledech dominantní a velmi citlivě doplňuje historický kontext místa. Vložený objekt propojuje jednotlivé části provozu do jednoho celku. Výsledkem je jak po provozní, tak i architektonické stránce komplexní a harmonický areál nového muzea. Parkoviště je komisí hodnoceno jako vysoce kvalitní veřejný prostor stejně jako návrh a dispozice informačního centra. Komise hodnotí jako kvalitní prostor pro pochyby, který je oddělen od automobilové dopravy. Jiráskovy sady jsou součástí několika veřejných prostor, které májí jasnou hierarchii a funkci. Komise kladně hodnotí funkce přidělené jednotným veřejným prostorům, jako jsou umělecké intervence v Jiráskových sadech, muzejní zahrada klidu, a uzavřený Park terezínských dětí.