Terminál veřejné osobní dopravy v Jablonci nad Nisou

1.cena
  • Autor DOMYJINAK
  • Malá Skála
Anotace

Inspirací pro navrhované řešení je sklo, voda, třpyt a zeleň. Návrh doplňuje existující strukturu města. Terminál je navržen jako transparentní skleněný hranol, který vytváří odezvu nové přístavbě Muzea skla a bižuterie a proniká „letící” střechou terminálu, ta dotváří uliční frontu ulice Kamenné. Uzavírá se tak historická forma uliční sítě - jabloneckého „žebříku“. Rozšířena jsou veřejná prostranství. Akcentován je vodní tok včetně zeleně. Doprava je navržena efektivně, přehledně a bezpečně.

Hodnocení poroty

Dle kritéria Architektonicko-urbanistické hodnoty návrhu porota ocenila zejména centrální řešení odbavovací haly, kryté plochy pro pohyb pěších, řešení úprav vodoteče a v neposlední řadě také zachování výhledů na budovu muzea Dle kritéria Kvalita veřejného prostoru porota ocenila zejména kompaktní řešení nástupišť, umožnění bezpečného pohybu chodců a důraz na minimalizaci ploch dopravních koridorů. Dle kritéria Výše stavebně-investičních nákladů a provozních nákladů stavebních objektů porota ocenila věrohodnost stanovených jednotkových cen deklarovaných nákladů, úspornost v plochách pro těžkou dopravu. Dle kritéria Dopravně-technické řešení návrhu porota ocenila zejména řešení odstavu tramvají mimo hlavní terminál, přehledná a kompaktní nástupiště a rovné nástupní hrany.

Předchozí Další
2.cena
  • Autor SIEBERT+TALAŠ
  • Bratislava, Slovensko
Anotace

Urbanisticko-architektonická soutěž Terminál veřejné osobní dopravy v Jablonci nad Nisou řeší multifunkční dopravní uzel linek městské hromadní dopravy, příměstské autobusové dopravy a tramvajové linky. Uspořádání území respektuje a skvalitňuje stávající urbanistickou strukturu zástavby v blízkosti historického centra a zachováva podstatní část řeky Lužická Nisa v původní poloze. Nadrazeností pěší dopravy a preference cyklistické dopravy poskytuje terminál kromě základní dopravní funkce s přislušnou občanskou vybaveností také sociálni a komunikační rozměr. Kombinace moderních prvků architektury s vysokým evropským standardem a přírodních daností podporuje charakter města jako moderní dynamické struktury a propůjčuje komplexu unikátni charakter. Tyto faktory spolu s vazbami na přírodní prostředí a revitalizaci stávající zeleně vytvářejí důstojní vstupní branu pro turisty a obyvatelé Jablonce.

Hodnocení poroty

Dle kritéria Architektonicko-urbanistické hodnoty návrhu porota ocenila zejména pro řešení otevření vodoteče, řešení centrální odbavovací haly, přehlednost pro uživatele. Jako slabou stránku návrhu označila porota dělení terminálu na 3 pásy s komplikovanějším propojením. Dle kritéria Kvalita veřejného prostoru porota ocenila zejména přehlednost pro uživatele, řešení přístupu k vodě. Za ne zcela šťastné pokládá porota řešení bezbariérového pěšího propojení Dle kritéria Výše stavebně-investičních nákladů a provozních nákladů stavebních objektů porota označila proveditelnost řešení za udržení deklarovaných investičních nákladů jako komplikovanou Dle kritéria Dopravně-technické řešení návrhu porota ocenila zejména řešení odstavu tramvají mimo hlavní terminál a přehlednost. Zároveň vytkla tomuto návrhu esovité prohnutí nástupních hran.

Předchozí Další
Odměna
  • Team Jakub Chuchlík, Jakub Doubner, Květoslav Syrový, Marie Gelová
  • Liberec, Praha, Brno
Anotace

Vymezené území je torzem města: nedokončené bloky, děravé uliční fronty, nedefinovaná veřejná prostranství… Základní ambicí návrhu je zacelit město: vymezit hranice bloků, podpořit živé ulice, vytvořit atraktivní veřejné prostranství. Prostorově náročný program zadání organizujeme úsporně a efektivně ve prospěch přehlednosti a podpory hlavní hodnoty území, kterou je řeka Nisa. Požadavek na bezbariérové propojení terminálu a železniční zastávky rozšiřujeme na všesměrné zprůchodnění města a eliminaci bariér.

Hodnocení poroty

Porota hodnotí kladně snahu o zkvalitnění středového prostoru. Negativně hodnotí umístění jednotlivých elementů terminálu po obvodu řešeného území, což generuje dlouhé dochozí vzdálenosti pro uživatele, nedostatečná návaznost na Dolní náměstí. Negativně hodnotí také zaoblování hran nástupišť. Umístění podzemních garáží mimo objekt Tržnice považuje porota za potenciálně neekonomické. V návrhu se objevuje snaha o integraci objektu č.p. 2112, toto zajímavé řešení ovšem generuje delší dochozí vzdálenosti.

Předchozí Další
Odměna
  • Team Jakub Žoha
  • Praha
Anotace

Návrh se zabývá řešením multimodálního uzlu v Jablonci nad Nisou jako nového městotvorného prvku v bezprostřední blízkosti historického centra. Jeho podstatu tvoří nový terminál veřejné dopravy, podzemní parkovací dům a lávka, překonávající údolí Lučanské Nisy a vytvářející spojení mezi městem, novým terminálem veřejné dopravy a železniční zastávkou Jablonec n. N. centrum. Navržené řešení uzlu nabízí způsob příjemného prolnutí stávající struktury starého města a horizontu zelených kopců se zasazenými domy a podporuje významnost ulice 5. května.

Hodnocení poroty

Porota kadně hodnotí snahu o vytvoření veřejného prostranství na S s vazbou na Dolní náměstí. Diskuze nad deklarovanými náklady na stavbu a jejich přiměřenost. Negativně je hodnoceno odsunutí terminálu od centra.

Předchozí Další
Odměna
  • Team Eduard Sojka, Jakub Sládeček, Martin Josek, Martin Sladký
  • Praha
Anotace

Hlavní směr dopravy v terminálu je orientován rovnoběžně s řekou, kterou je díky tomu možné v co největší míře odhalit. Na obou březích řeky se nachází symetrická křídla zastávek, mezi nimiž je cen-trálně umístěna hala. Podélná orientace zastávek a kompaktní princip kompozice minimalizuje vzdá-lenosti pro pěší a jejich křížení s hromadnou dopravou. Odstavná stání jsou umístěna do nejméně exponované části území. Pěší propojení s vlakovou zastávkou představuje lávka řešená jako příhra-dový nosník.

Hodnocení poroty

Porota negativně hodnotí odstav tramvaje v oblouku v pozici "uprostřed manipulační plochy pro nájezdy autobusů", komplikované je umístění vjezdu do podzemních garáží. Porota neshledává za kvalitní extenzivní zpevněné plochy a zakrytí koryta vodoteče.

Předchozí Další