Trojská škola

1.cena
  • Autor Andrea Ravagnani – Ravagnani Vecchi Archtlects
  • Team Andrea Ravagnani, Elena Maria Rossi, Chiara Nastasi
  • Itálie
Anotace

Cílem návrhu je integrovat rozšíření školy do struktury zahradního města, zesílení vyvýšení ulice a zachování zeleně a zároveň zajištění dvou samostatných vstupů do škol a sportovní haly. Existující sportovní hřiště je kreativně začleněno do návrhu. Budova s novou aulou je formována způsobem, který zdánlivě kopíruje tvar terénu. Obě budovy představují kompaktní, robustní konstrukce s ikonickými prvky.

Hodnocení poroty

Návrh předkládá komplexní názor a přesvědčivé zpracování úkolu. To porota velmi oceňuje. Zároveň si je vědoma úskalí, která jsou s prezentovaným přístupem spojena. Z hlediska urbanismu jsou nové objemy příliš rozlehlé, zejména s ohledem na odstupy od hranic pozemků v případě přístavby školy, i od okolní zástavby. Těsná blízkost budovy u ulice Nad Kazankou ze západní strany je problematická. V případě dopracování je dle názoru poroty nutno tuto poznámku do návrhu zapracovat. Práce s terénem je přirozená v případě novostavby kulturního centra. Nicméně u přístavby školy je otázkou, zda je umělé vytvoření roviny pod domem, návazně pak svahu od nového objektu k ulici Trojská, adekvátní a zda by nebylo možné tento prostor využít efektivněji. Fasády s ohledem na prezentovaný detail působí přesvědčivě. V případě školy bude nutné jejich dopracování s ohledem na program budovy. Komunikační krček elegantně obaluje problematickou dvorní fasádu stávajícího objektu, což je v koncepční rovině velmi přínosné, v konkrétní podobě bude nutné prokázat bezproblémovost tohoto prvku. Vstup do základní školy se zdá být na první pohled přesvědčivý. Jeho odsunutí do ulice Nad Kazankou však komplikuje přesun menších dětí do jídelny. Přestože návrh vykazuje provozní i objemové nepřesnosti, vnímá porota výraznou schopnost autorů hovořit kultivovaným architektonickým jazykem, což potvrzuje mj. rozsah a úroveň odevzdané práce. Návrh značnou mírou naplňuje očekávání poroty vzhledem k požadavkům zadání a hodnotícím kritériím. Porota předpokládá, že investor s architektem mohou s programem dále pracovat, aniž by narušili základní architektonický princip návrhu.

2. cena
  • Team Petr Průša, Michaela Horáková, Sasha Derkach, Dmytro Matviishyn
  • Praha, Česká republika
Anotace

Studie předkládá řešení rekonstrukce, dostavby původní budovy a nového objektu Trojské školy. Návrh staré školy rozšiřuje kapacitu díky nově vzniklému křídlu. To svou vizuální podobou a tvarem respektuje stávající stav. Přirozeně dotváří půdorysný a objemový charakter. Organizace vnitřních prostor umožňuje logický systém obou provozů škol. Celá koncepce utváří plnohodnotný soukromý parter pro volnočasové aktivity. Nová budova, na dalším pozemku, je navržena s ohledem na množství umístěných programů. Základní hmota kvádru obsahuje boxy, které jsou naplněny konkrétními funkcemi, zelení a interaktivními plochami. Návrh obou staveb zprostředkovává originální přístup k pojetí školního prostředí formou příjemné, moderní a reprezentativní architektury.

Hodnocení poroty

Návrh porotu zaujal hlavně jednoduchostí a samozřejmostí, se kterou přistupuje k zadání soutěže. Usazuje hmotu přístavby na západ stávající budovy a rozšiřuje školu o nové křídlo, které přirozeně dotváří prostor školního dvoru. Rozšíření poskytuje nový hlavní vchod základní školy z ulice Trojská, čímž škola získává adekvátní vstup. Nový objem školy má přiměřené dimenze a vytváří robustní dispozici, která dokáže flexibilně reagovat na vývoj potřeb školy. Směrem na sever je umístěna komunikace, která se velkoryse otevírá k prostoru za školou. Návrh dále přesvědčuje skrze řadu citlivých intervencí v interiéru stávající budovy. Nový objekt na pozemku 294/1 je členěn jako konglomerát objemů či „boxů“, čímž reaguje na měřítko vilové čtvrti. Program je v této prostorové struktuře logicky poskládán a doplněn novými funkcemi, které dodatečně budovu aktivují. Přepracovaní by vyžadovala zejména západní fasáda přístavby, která není vyhovující pro učebny a také je nejasný její konstrukční princip. Citace diplomatické čtvrti u fasády nové budovy se zdá, s ohledem na jinou funkci, příliš doslovná, možná zbytečná. Porota do budoucna doporučuje projekt prezentovat pomocí čitelnějších plánů. Návrh vysokou měrou naplňuje očekávání poroty vzhledem k požadavkům zadání a hodnotícím kritériím. Porota předpokládá, že investor s architektem mohou s programem dále dobře pracovat, aniž by narušili základní architektonický princip návrhu.

3. místo
  • Autor MAS Architects
  • Team Milda Naujalyte, Arminas Sadzevicius
  • Kodaň – Dánsko
Anotace

Cílem návrhu je integrovat rozšíření školy do struktury zahradního města, zesílení vyvýšení ulice a zachování zeleně a zároveň zajištění dvou samostatných vstupů do škol a sportovní haly. Existující sportovní hřiště je kreativně začleněno do návrhu. Budova s novou aulou je formována způsobem, který zdánlivě kopíruje tvar terénu. Obě budovy představují kompaktní, robustní konstrukce s ikonickými prvky.

Hodnocení poroty

Návrh předkládá komplexní názor a přesvědčivé zpracování úkolu. To porota velmi oceňuje. Zároveň si je vědoma úskalí, která jsou s prezentovaným přístupem spojena. Z hlediska urbanismu jsou nové objemy příliš rozlehlé, zejména s ohledem na odstupy od hranic pozemků v případě přístavby školy, i od okolní zástavby. Těsná blízkost budovy u ulice Nad Kazankou ze západní strany je problematická. V případě dopracování je dle názoru poroty nutno tuto poznámku do návrhu zapracovat. Práce s terénem je přirozená v případě novostavby kulturního centra. Nicméně u přístavby školy je otázkou, zda je umělé vytvoření roviny pod domem, návazně pak svahu od nového objektu k ulici Trojská, adekvátní a zda by nebylo možné tento prostor využít efektivněji. Fasády s ohledem na prezentovaný detail působí přesvědčivě. V případě školy bude nutné jejich dopracování s ohledem na program budovy. Komunikační krček elegantně obaluje problematickou dvorní fasádu stávajícího objektu, což je v koncepční rovině velmi přínosné, v konkrétní podobě bude nutné prokázat bezproblémovost tohoto prvku. Vstup do základní školy se zdá být na první pohled přesvědčivý. Jeho odsunutí do ulice Nad Kazankou však komplikuje přesun menších dětí do jídelny. Přestože návrh vykazuje provozní i objemové nepřesnosti, vnímá porota výraznou schopnost autorů hovořit kultivovaným architektonickým jazykem, což potvrzuje mj. rozsah a úroveň odevzdané práce. Návrh značnou mírou naplňuje očekávání poroty vzhledem k požadavkům zadání a hodnotícím kritériím. Porota předpokládá, že investor s architektem mohou s programem dále pracovat, aniž by narušili základní architektonický princip návrhu.

odměna
  • Autor MCA atelier
  • Team Miroslav Cikán, Pavla Melková, spolupráce: Radek Novotný, Jiří Opl,
  • Praha, Česká republika
Anotace

Vše na jednom místě, bezpečném, bez přesunů, bariér, obytném za každého počasí. Cílem je využití rezerv svažité terénní situace a vytvoření centrálního obytného dvora s hřištěm, prostorovost a hospodárnost, pobyt na 3 propojených úrovních, bezbariérový vstup a maximální kontakt interiéru se zahradou. Forma nové školy je důstojným současným dořečením historické situace. Na 2. pozemku je cílem nepromarnit místo špatným rozhodnutím. Je zde příležitost pro vytvoření silného centra Troje.

Hodnocení poroty

Porota návrhu udělila mimořádnou odměnu, protože v něm oceňuje odvážné a velkorysé umístění veškerého školního provozu na stávající pozemek a nástin řešení v širších urbanistických souvislostech. Koncepční uvažování nad přístavbou, novostavbou a jejich okolí jako o jednom kulturním, společenském a vzdělávacím celku porota vnímá jako velice přínosný podnět pro další rozvoj celého území. Velkorysý autorský přístup nicméně přesahuje finanční možnosti městské části. Zbourání tělocvičny, která stojí cca 20 let, znamená značný vícenáklad a ohrožuje celý záměr z hlediska realizovatelnosti, ekologie i projednání s veřejností. Nevýhodou je rovněž přerušení provozu školy po dobu výstavby.