- Autor Apropos Architects
- Team Michal Gabaš, Tomáš Beránek, Nikoleta Slováková, Tereza Šváchová, Kryštof Jireš, Rudolf Nikerle; autoři vizuálního stylu: Lunchmeat Studio: Petr Fašianok, Jan Kistanov, Jiří Kubalík; Dominik Miklušák, vizualizace: Studio ZAN
- Praha
SOCHÁNÍ VITALITY. Lineárně dynamický pohyb směrem vzhůru po spirále jako by byl alegorií ideální a naplněné životní cesty. Bazální a hluboce zakódovaný pud však člověku velí především přežít, což ústí v řadu nekoordinovaných po-hybů často nejasnými směry. Ty se stávají potřebným zdrojem zkušeností k docílení kýžené schopnosti adaptace. Ve stejnou chvíli se v člověku, bytosti společenské, objeví nutkání si svou životní cestu rovněž užít. K neoddiskutovatelně důležité fyzické životaschopnosti se v tu chvíli přidává vrstva vitality nehmatatelné, kulturní a niterné. Zčeřená podoba českého pavilonu činí z pohybu základní nástroj k udržení tělesné vitality. Procházivšího k určité formě fyzického výkonu explicitně nabádá, zatímco obsah nutí ke kreativní práci s duchovními a kulturními hodnotami. Konceptem navržené architektury je teze, jejímž obsahem je prostor formovaný pohybem těla a duše. Pavilon je hmotou vyžadující aktivní zapojení návštěvníka, jehož pohyb expozici zpřítomňuje. Samým pohybem návštěvníka v útrobách pavilonu se zhmotní kulturní prostor obsahu, čímž dojde k završení jeho cesty. Dosažení vnitřní vitality.
Autoři předložili k posuzování jasný, srozumitelný a snadno zapamatovatelný návrh, jehož nepřehlédnutelnost z vnějšku je nesporná. Zvláště vizualizované noční hodiny působí skutečně svůdně. Vzhůru se rozšiřující spirála obtáčí prostor centrálně umístěného auditoria a vede návštěvníky na atraktivní střešní terasu s barem a restaurací. Forma je přes svou výraznost docela racionální a částečně stíní i vnější pobytový prostor v okolí pavilónu. Velký důraz je kladen na precizní skleněnou fasádu, která navazuje na tradiční český um, který se snaží komunikovat všem návštěvníkům výstavy. Ta stejná fasáda pak ale značně omezuje výstavní flexibilitu v interiéru, která tak bude muset být navržena skutečně s velkým pochopením k těmto speciálním podmínkám. Spirálovité uspořádání vnitřního prostoru je zajisté efektní, ale rovněž mockrát ozkoušené a viděné a návštěvníka nutí absolvovat ho jako celek, což nemusí být vždy přijato s pochopením, na druhou stranu je zde šance na hlubší ponor do vybraného tématu.